درسي از مكتب وحي و چند توصيه

normal_mosque_mekka04.jpg

بسم الله الرحمن الرحيم

صحنه اين  وب را تورق ميكردم ، گوشه و كنار و ادبيات مباحث متاثرم كرد ! حيفم آمد نكات الزامي اي را از مكتب وحي ، در رابطه با تكاليف رهروان حقيقت در زمينه دعوت به حق متذكر نشوم.

اين نكات صريح و شفاف در آيات متعدد قرآني  بر پيامبر اعظم (ص) نازل شده است.    دعوت به حق كه از مهمترين تكاليف انبيا بوده  ، از مهمترين واجبات كفايي براي امت اسلامي نيز هست و صد البته ، شرايطي بر آن مترتب است كه خود قرآن ، در آيات متعددي آن را روشن كرده است:

الف)  تكليف براي پيامبر اسلام و وجوب دعوت به خير و حق بر همه مسلمانان

ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ

هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ (125 سوره نحل)

با فرزانگى و پند دادن نيكو به راه پروردگارت دعوت كن و با مخالفان به طريقى كه نيكوتر است مجادله كن كه پروردگارت كسى را كه از راه او گمراه شده بهتر شناسد و هم او هدايت يافتگان را بهتر شناسد.

وَلْكتَُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ

الْمُفْلِحُونَ ( 4  ابراهيم)

 بايد از ميان شما طايفه اى باشند كه مردم را به سوى خير دعوت نموده ، امر به معروف و نهى از منكر كنند. و اين طايفه همانا رستگارانند.  

 آيات متعدد ديگري  در سوره هاي انعام  و مائده بر همين مضامين تاكيد دارند .

 ب) رعايت حكمت در دعوت امري الزامي است ، غالب مفسرين  حكمت را دانش مبتني بر عقل و استدلال معني كرده اند . مرحوم علامه طباطبائي مفسر برجسته و معاصرقرآن در مورد حكمت (علاوه بر معاني ديگر) معتقدند معلومات عقلي كه ابدا قابل بطلان و كذب نيست حكمت است .

 لذا در اين حوزه كساني كه دانشي را عقلي و بر اساس برهان و استدلال   اثبات كنند مورد توجه كتاب خداست.

ج) دعوت بايد به زبان هر قومي صورت گيرد در واقع رعايت مقتضاي حال مخاطبان بشود.

وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَن يَشَاء وَيَهْدِي مَن يَشَاء وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ( 4  ابراهيم)

هيچ پيغمبرى را جز به زبان مردمش نفرستاديم ، تا (احكام را) براى آنان تبيين كند ، خدا هر كه را بخواهد گمراه ، و هر كه را بخواهد هدايت مى نمايد، و او عزيز و حكيم است .

د) مجادله با مردم بايد به بهترين شيوه انجام شود.

وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ   با مخالفان به طريقى كه نيكوتر است مجادله كن(125 نحل)          

 وَقُل لِّعِبَادِي يَقُولُواْ الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطَانَ يَنزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ الشَّيْطَانَ كَانَ

لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِينًا (53  اسري)

وبه بندگانم بگوسخنى كه بهتر است بگوئيد، چون شيطان مى خواهد ميان آنان كدورت بيفكند كه شيطان براى انسان دشمنى آشكار است.

ه ) دعوتگران از آنرو كه خير خواه مردمند و در قرآن كريم از آنها  به تعبير- ناصح امين -ياد شده بايد بديهاي دعوت شوندگان را با نيكي پاسخ دهند.

         وَالَّذِينَ صَبَرُواْ ابْتِغَاء وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلاَنِيزَةً

وَيَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ ا لسَّيِّئَة   أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ ( 22 رعد )                                         

و كسانى كه به طلب رضاى پروردگارشان صبورى كرده ، نماز به پا داشته ، و از آنچه روزيشان داده ايم پنهان و آشكارا انفاق كرده اند، و بدى را با نيكى رفع مى كنند، ثواب آن سرا خاص ايشان است .

و) دعوتگران نبايد حتي دشمنان خود را خشمگين سازند ، زيرا خشم مانع انديشيدن معقول است و در شرايط خشم عقل تعطيل است . حتي ممكن است در افراد حس نصيحت ناپذيري را بر انگيزد . در نتيجه اگر كسي بداند و بفهمد كه شيوه دعوتگري و مناظره و مجادله او مفيد نيست ، بايد از مجادله دست بكشد  تا بلكه دعوتگر ديگري بتواند نصيحتش موثر افتد.

 وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ

عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ( 108 انعام)

شما مؤ منان به آنانكه غير خدا را ميخوانند دشنام مدهيد ، تا مبادا آنها از روى دشمنى و نادانى خدا را دشنام گويند، ما بدينسان براى هر امتى عملشان را بياراستيم و عاقبت بازگشت آنان به سوى پروردگارشان است ، و او از اعمالى كه مى كرده اند خبرشان مى دهد .

لازم است نكته ديگري در زمينه اينكه هركسي نبايد در دعوت به حق وارد مجادله شود از امام صادق (ع) نقل كنم . مشهور است فردي به نام طيار به امام صادق(ع) مراجعه كرد وگفت شنيده ام فرموده ايد كسي مجادله و مناظره نكند ، آيا درست است ؟ امام (ع) فرمود ، اگر چون تويي مناظره كند اشكال ندارد . يعني اينكه افراد بايد واجد شرايط  هم باشند .

ز) در كار دعوت اجبار و اكراه نيست و قرار نيست  همه توسط دعوت كننده اصلاح شوند.

وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لآمَنَ مَن فِي الأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعًا أَفَأَنتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ        (99 يونس)

و اگر خدا بخواهد تمام كسانى كه روى زمينند ايمان مى آورند، تو نمى توانى مردم را در فشار قرار دهى تا ايمان بياورند. 

  وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَيَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يَعْقِلُونَ (100

يونس)

و هيچ شخصى جز به اذن خدا ايمان نمى آورد، اين خداست (كه بعضى را موفق مى كند و) بر كسانى كه تعقل نميكنند پليدى را بر آنها قرار مى دهد.

ح) غلو در دين  هم  روا  نيست . اسلام آئين فطرت است همه چيز را در حد معقول و منطقي مطلوب ميدارد.و غلو در دين را بر نمي تابد.

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ (77 مائده)

بگو اى اهل كتاب در دين خود بغير حق غلو مكنيد، و هوسهاى پيشينيان كه محققا گمراه بودند و نفوس بسيارى را هم گمراه كردند و از طريق ميانه منحرف شدند پيروى ننماييد .

قرآن مجيد كه دعوت به تفكر و نتيجه گيرى فكرى مى‏كند و تفكر را عبادت مى‏شمارد و اصول عقايد را جز با تفكر منطقى، صحيح نمى‏داند، به يك مطلب اساسى توجه كرده است و آن اينكه لغزشهاى فكرى بشر از كجا سرچشمه مى‏گيرد و ريشه اصلى خطاها و گمراهيها در كجاست؟اگر انسان بخواهد درست بينديشد كه دچار خطا و انحراف نگردد چه بايد بكند؟

پاسخ را در پ‍‍‍‍‍ژوهشها ي قرآني شهيد مطهري ببينيد ، من اينجا تيترپاسخها را از منظر شهيد مطهري مياورم:

 = تكيه بر ظن و گمان بجاى علم و يقين

 = ميلها و هواهاى نفسانى

 = شتابزدگى

 = سنت‏گرايى و گذشته‏نگرى

 = شخصيت گرايى

 

اما توصيه

آقاي اعتماد سعيد هرچند محيط وب ، محيط هرچه ميخواهد دل تنگت بگو است ،ولي كاري كه شما شروع كرده ايد ، هر كم سواد و بي سوادي ميتواند وارد شود ولي اجازه بي حرمتي و بي ادبي و عقده گشايي در اين محيطي كه خيليها هويت مجازي دارند به كسي ندهيد. همه كامنتها را كنترل وموارد بي محتوي را در معرض مناظره نگذاريد ، اگر هم مايل هستيد همينگونه باشد ، در اولين رويت آنها را حذف كنيد.

آقاي عليبخشيان و خانم يا آقاي فدايي (بي قيد)!! و نوع اين روش وتفكر

 شما مصداق بارز توصيه امام صادق (ع) هستيد . وارد اين بحثهائي كه توان اداره آنرا نداريد نشويد ، براي حق به جانب كردن خودتان مجبور ميشويد ،، ده ها معصيت ديگر(تهمت هايي چون دزدي ، دائم الخمر ، جاسوسي ، فحاشي ، توطئه وحرامزادگي)   مرتكب شويد .

 خانم يا آقاي فدايي شما كه به اظهار خودتا ن ، توانمندي قضايي داريد ، اين موارد مجازاتهاي قانوني دارد ، شما با اين همه تعبد ظاهري و يقيني كه به اظهارات خود داريد ، آنهارا در سيستم قضايي اثبات بفرمائيد ، ديگر نيازي به تهديد وافشاگري نيست. نگاهي به آيات قرآن و سيره پيامبراعظم (ص) و ائمه (ع) و حتي اعاظم معاصر كه مورد قبول شما هستند بيندازيد ، ببينيد چقدر عامل به آنها هستيد ! آنچه را نوشته ايد  يكبار ديگر مرور كنيد !! به آدمهاي ديندار نشان دهيد و از آنها هم نظر خواهي كنيد ، شايد برداشت شما از اين آيات و سيره ها غلط است .!!! اگر دنبال ارضاي خودتان هستيد و محيط كامپيوتر را به عنوان سرگرمي و تفنن برگزيده ايد ، اين همه وب و چت رومهاي متنوع براي انواع هنرهاي فحاشي !!!!!!!!!باب ميل و حريف شما وجود دارد به آنها سر بزنيد.

 همه كسانيكه به اين وب سر زده ايد

همانگونه كه  به هيئتهاي حسيني سر ميزنيد ، اين محيط هم ميتواند ميزبان مشتاقان انديشه ناب حسيني باشد .من به  گويندگان مطالب كار ندارم ،آنچه گفته شده را قابل بررسي ، نقد و در مواردي ابطال ميدانم . در اين محيط از حريم آداب اسلامي و اخلاق و منطق  پا را فراتر نگذاريد .  

                                                                      الف - دعاگو

/ 1 نظر / 6 بازدید
لل لل

تناتابلبسسشبثقثبيذرزلبی